Law

موسسه حقوقی عدل فردوسی به شماره ثبتی ۲۷۷۹۴

پیگیری کلیه دعاوی خود را با اطمینان به ما بسپارید.

دعاوی خانواده

کلیه دعاوی حقوقی خانوادگی اعم از مطالبه مهریه ، حضانت فرزند ، تمکین و طلاق را به ما بسپارید.

دعاوی ملکی

برای پیگیری دعاوی ملکی اعم از سرقفلی ، حق کسب ، پیشه ، تجارت و تخلیه اماکن مسکونی و تجاری با ما تماس بگیرید.

دعاوی کیفری

برای پیگیری کلیه دعاوی کیفری اعم از چک بلامحل كيفري، فروش مال غیر ، خیانت در امانت ، کلاهبرداری و ... با ما تماس بگیرید.

دعاوی حقوقی

برای پیگیری کلیه دعاوی حقوقی اعم از چک ، مطالبه خسارت ، سفته ، رسید ،دعاوي مالي ، ارث ، سهم الارث ، وصیت با ما تماس بگیرید.

دعاوی شهرداری ها

این موسسه کلیه دعاوی شهرداری ها مانند دریافت غرامت طرح‌هاي دولتي ، کمسیون ماده ۱۰۰ و غیره را نیز می پذیرد.

دعاوی دیوان عدالت

این موسسه دعاوی مرتبط با کمسیونهای ماده ۱۰۰شهرداری ها و غیره را در دیوان عدالت اداری می پذیرد.

907

مقالات حقوق جزایی

548

مقالات حقوق خانواده

965

مقالات حقوق خصوصی

همه حقوق مسافر

 

همه حقوق مسافر 
 
 
اگر براي سفر، گزينه انتخابي شما استفاده از «تور»هاي  مسافرتي است به شما پيشنهاد مي کنيم به سطرهاي زير نگاهي بياندازيد تا در "تور" تورهاي مسافرتي نيفتيد.
  همه حقوق مسافر 
هميشه گفته اند قبل از امضاي هر ورقه اي با دقت آن را مطالعه کنيد. اين قاعده در مورد « سفرهاي گروهي» هم صدق مي کند. پس براي آنكه بعد از سفر در فهرست مسافران شاکي دفاتر خدمات مسافرتي قرار نگيريد، پيش از گرفتن هرتصميمي و انتخاب دفتر خدمات مسافرتي  براي سفر ، از حقوق خود به عنوان يک مسافر مطلع شويد . اين امر به شما کمک مي کند که هيچ دفتر خدمات مسافرتي نتواند  سر شما کلاه بگذارد ! و يا يك روز مانده به سفر به راحتي با يک تماس تلفني به شما خبر بدهد كه برنامه سفرتان لغو شده است.
  يكي از مديران دفاتر خدمات مسافرتي با تاكيد براينكه قراردادي كه بين مسافر و آژانس به امضا مي رسد، سند حقوقي به شمار مي آيد، مي گويد: مسافران بايد به اين مهم دقت کنند که هنگام بستن قرارداد، بهتر است نكاتي را كه مربوط به حقوق شان است را خوب مطالعه كنند.
وي مي افزايد: اگر قرار باشد توري لغو شود، موظفيم چند روز قبل اين خبر را به مسافران اعلام كنيم. اگر به صورت اتفاقي و هنگام آغاز تور، خبر لغو به مسافران داده شود نماينده آژانس موظف است هزينه ها را برآورد كرده و كل هزينه را به مسافران برگرداند. گاهي هم براي اينکه اوقات مسافران از اين لغو، تلخ نشود، از تورهاي جايگزين استفاده 
مي کنيم. وي ادامه مي دهد : متاسفانه دفاتر زيادي بدون مجوز در حال فعاليت وبرگزاري تور هستند و بيشتر مشکلات نيز مربوط به همين دفاتر غيرقانوني است. بنابراين لازم است مسافر به مجوز اين دفاتر دقت کند . کار سختي هم نيست. نياز به جست وجو در فضاي مجازي هم ندارد، فقط بايد بدانيد که هر آژانسي موظف است مجوز فعاليتش را به ديوار نصب کند. وي همچنين يادآور مي شود : به ياد داشته باشيد که در حال حاضر تعداد زيادي از دفاتر هم هستند که فقط فروشنده « تور»اند و به عبارت ديگر دلال محسوب مي شوند .
 
 
 
راهي براي شكايت از تورهاي متخلف
 همه اين حرفها، صحيح و متين. اما اگر خداي نکرده همسفر تورهاي گردشگري متخلف شديد، نه عصباني شويد و نه غمگين. مطمئن باشيد پول شما به هدر نرفته است و راهي براي گرفتن حق تان وجود دارد.
گام اول اينکه ، شما مي توانيد از اين تورهاي متخلف به كميته حل اختلاف و بررسي شكايات سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري شكايت كنيد. اگر مشكل حل نشد، شايد پرونده‌تان به شوراي عالي تجديدنظر برود، اما اگر آژانس مسافرتي كه از آن خدمات گرفته‌ايد بي‌مجوز باشد، پرونده‌تان سرگردان و بي‌نتيجه مي‌شود، چون نه آن كميته مسوول است و نه شوراي عالي تجديدنظر؛ بلكه  شما، ناخواسته گرفتار يک داستان كلاهبرداري شده ايد.
ناراحت نباشيد هنوز راهکارهاي ديگري هم براي گرفتن حق شما به عنوان يک مسافر وجود دارد.فقط کافي است که کمي حوصله به خرج بدهيد و سطرهاي زير را
 دنبال کنيد.
 
 
 
گام بعدي، شوراي حل اختلاف
 اگر راهکار بالا جواب نداد ، براي اينکه بتوانيد از حق خود دفاع کنيد، فقط کافيست که نامه نگاري کنيد، آن هم به شيوه اي که کارشناس مطلب ما مي گويد:
«پس از توافق مسافر و آژانس و در هنگام سفراگر موردي مغاير قرارداد پيش آمد، بهتر است مسافر به آژانس به صورت کتبي اطلاع دهد.  به عنوان مثال اگر در قرارداد هتل 5 ستاره قيد شده اما اقامت در هتل 4 ستاره بود،‌ کارت يا برگه‌ پرداخت که نشان دهنده اقامت باشد‌، کافي خواهد بود تا پس از بازگشت از آژانس درخواست غرامت کرده و در صورت انکار،‌ شکايت کنيد».
وي ادامه مي دهد : معمولا مسافران براي شکايت به اداره کل سازمان ميراث در استان‌ها مراجعه مي‌کنند، اما اين سازمان قدرت اجرايي ندارد و نهايت امر، آژانس متخلف حکم تعليق مي‌گيرد که اين نتيجه نيز به عوامل متعددي بستگي دارد. در حالي که اگر مردم به شوراي حل اختلاف شکايت کنند،‌ خيلي سريع‌تر به کارشان رسيدگي شده و به نتيجه مي‌رسند.
  وي به موردهاي مشابه  اشاره مي کند و مي گويد: خاطرم هست که يک نمونه‌ آژانسي 70 شاکي داشت، بيش از 60 مسافر به سازمان مراجعه کردند که هيچ نتيجه‌اي نگرفتند. اما 10 نفرشاکي که به شوراي حل اختلاف مراجعه کردند،‌ خسارت گرفتند و حتي توانستند آژانس را تعطيل کنند.
  اين کارشناس گردشگري تصريح مي کند: شوراي حل اختلاف در مناطق مختلف شعبه دارد و مسافر مي‌تواند به شعبه‌اي که هم منطقه با آژانس است،‌ مراجعه کند. به طور معمول شورا به کارشناس ارجاع مي‌دهد. اما مسافر شاکي مي‌تواند در دادخواست نيز درخواست کارشناس کند که در اين صورت رسيدگي سريع‌تر انجام مي‌شود.
  
قرارداد تور را حتما بخوانيد 
رييس جامعه تورگردانان ايران، يكي از اعضاي شوراي عالي تجديدنظر ويژه آژانس‌هاي گردشگري است. به گفته او موضوع بيشتر پرونده‌هايي كه به اين شورا مي‌رسد شكايت‌هاي مردمي از آژانس‌هاست. اما پرونده‌هايي هم وجود دارد كه در آنها آژانس مسافرتي از آژانس ديگر شكايت كرده است.
ابراهيم پورفرج، درباره شكايت‌هاي مردمي به « حمايت» توضيح مي‌دهد: درست است كه گاهي تورها به تعهدات‌شان در قبال مردم عمل نمي‌كنند، اما برخي مردم نيز هنگام خريد برنامه سفر بي‌توجه هستند. براي مثال به جزييات برنامه سفر كه در قرارداد ذكر شده دقت نمي‌كنند يا مبنايشان براي انتخاب تور فقط قيمت كم آن است.
  وي ادامه مي دهد : مصداق بي‌دقتي مردم نسبت به جزييات برنامه سفرشان كه باعث شكايت‌هاي بعدي مي‌شود. مثلا در يكي از پرونده‌ها، مسافري از آژانس گردشگري به دليل محل اقامتش شكايت كرده بود . در برنامه مسافرتي اين آژانس قيد شده بود كه مسافران در طول سفر در هتلي 5 ستاره ساكن مي‌شوند، اما هتلي كه مسافران در آن اسكان داده شده‌اند گرچه 5 ستاره بوده، اما نسبت به هتل‌هاي 5 ستاره‌اي ديگراز كيفيت پايين‌تري برخوردار بوده است.
رييس جامعه تورگردان‌ها تصريح مي‌كند: مسافر بايد بداند که در رنکينگ هتل ها چهار نوع هتل 5 ستاره وجود دارد كه سطح خدمات آنها با هم متفاوت است .پس خود مسافر بايد سوال مي کرده كه منظور از هتل 5 ستاره‌اي كه در قرارداد آمده، دقيقا کدام نوع است.A ، B، C  يا تاپ ؟
 وي اظهار مي دارد : به اين ترتيب گرچه تور گردشگري به تعهدش براساس قرارداد عمل كرده، اما نتوانسته است انتظار مسافرانش را برآورده كند. با اين حال قانون در اين پرونده، آژانس مسافرتي را بي‌گناه مي شناسد هر چند مي‌توانست در قراردادش نوع هتل 5 ستاره را مشخص كند.
  
هر ارزاني بي علت نيست
 پورفرج همچنين با ارايه مثال ديگري مي گويد : برخي مردم از سر نا آگاهي از قيمت خدمات سفر، از آژانس‌دارها شكايت مي‌كنند. براي مثال در يكي از پرونده‌هاي شوراي عالي تجديدنظر، مسافري شكايت كرده كه هزينه اقامتش در هتل به دليل درخواست يك سوئيت اضافه ، بالاتر رفته است در حالي كه نمي‌دانسته كرايه سوئيت اضافه، هزينه اقامتش را به شدت بالا مي‌برد.
يک ضرب‌المثل قديمي مي‌گويد: «هر ارزاني بي علت نيست » يعني ارزان خريدن معمولا مترادف سود كردن نيست و اغلب كالاهاي ارزان، بي‌كيفيت است. سفر هم يك كالاست و سفر زيادي ارزان، بايد هر مسافري را به شك بيندازد كه شايد كاسه‌اي زير نيم‌كاسه باشد!
رييس جامعه تورگردانان ايران ادامه مي دهد : دومين گروه از پرونده‌هايي كه اغلب در شوراي عالي تجديدنظر بررسي مي‌شود، پرونده‌هاي مربوط به تورهاي ارزان‌قيمت است كه به تعهدات شان عمل نكرده‌اند. 
وي توضيح مي‌دهد: بازار گرم رقابت ميان آژانس‌هاي مسافرتي باعث مي‌شود برخي از آژانس دارها با هدف جذب مشتري، قيمت بسيار پاييني براي سفر پيشنهاد كنند و طبيعي است كه در طول سفر ناچار مي‌شوند براي جبران هزينه اندكي كه از مردم گرفته‌اند، از خدماتشان بكاهند ، اتفاقي که سطح كيفي تور را کاهش مي دهد.
  
مسافران اتوبوس ها بدانند
 يادتان باشد براساس قانون، خريد بليط به منزله قراردادي است ميان مسافر و شرکت مسافربري. بنابراين براي آنکه از تمام حقوق مسافر برخوردار باشيد ، حتما براي استفاده از وسايل نقليه و آغاز سفر، از مراکز معتبر بليط تهيه کند. از جمله حقوق مسافران که بليط تهيه کرده اند، استرداد بليط است. براين اساس مسافر در صورت انصراف از سفر تا يک ساعت مانده به زمان حرکت، اگر بليط خود را به صندوق پس بدهد، مي تواند 90درصد مبلغ بليط راپس بگيرد. اگر مسافر از اتوبوس جا بماند مي تواند 50 درصد مبلغ بليط را پس بگيرد. يادتان باشد هر مسافر اتوبوس حق دارد 20 کيلو بار داشته باشد. ضمن آنکه همه حقوق يک مسافر پشت بليطي که تهيه مي کند نوشته شده است. اين قرار داد را تا پايان سفر نگه داريد تا در صورت بروز مشکل از اين قرارداد به نفع خود بهره ببريد.
——————————————————————————–
پي نوشت :
روزنامه حمايت 28/11/1391 
http://www.hvm.ir/print.asp?id=36347

برچسب ها:, , , ,

حل مشکلات

موسسه حقوقی عدل فردوسی با بهره گیری از مجرب ترین وکلای پایه یک دادگستری سعی در حل مشکلات حقوقی شما دارد.

تماس با ما

ارتباط با ما

شما میتوانید برای حل کلیه مشکلات حقوقی خود با موسسه حقوقی عدل فردوسی تماس حاصل فرمایید.

تماس با ما

کمک به شما

شما می توانید برای حل کلیه دعاوی حقوقی خود اعم از کیفری ، جزایی ، خانوادگی و.. از وکلای موسسه حقوقی عدل فردوسی استفاده فرمایید.

تماس با ما

بانک جامع مقالات

مقالات موسسه حقوقی عدل فردوسی با بهره گیری از بانکی بالغ بر ۳۰۰۰ مقاله ی حقوقی در اختیار شما می باشد.

تماس با ما