Warning: session_start(): open(/opt/alt/php74/var/lib/php/session/sess_c8dbc11fc6cca7a19a2206cba986dc16, O_RDWR) failed: Disk quota exceeded (122) in /home/doseir/domains/ferdose.ir/public_html/wp-content/themes/differ_parmis/warp/systems/wordpress/src/Warp/Wordpress/Helper/SystemHelper.php on line 489
Warning: session_start(): Failed to read session data: files (path: /opt/alt/php74/var/lib/php/session) in /home/doseir/domains/ferdose.ir/public_html/wp-content/themes/differ_parmis/warp/systems/wordpress/src/Warp/Wordpress/Helper/SystemHelper.php on line 489 آییننامه اجرایی نحوه ایجاد، اداره و نظارت بر بازداشتگاههای انتظامی » موسسه حقوقی عدل فردوسی
آییننامه اجرایی نحوه ایجاد، اداره و نظارت بر بازداشتگاههای انتظامی
موسسه حقوقی عدل فردوسی به شماره ثبتی ۲۷۷۹۴
پیگیری کلیه دعاوی خود را با اطمینان به ما بسپارید.
دعاوی خانواده
کلیه دعاوی حقوقی خانوادگی اعم از مطالبه مهریه ، حضانت فرزند ، تمکین و طلاق را به ما بسپارید.
دعاوی ملکی
برای پیگیری دعاوی ملکی اعم از سرقفلی ، حق کسب ، پیشه ، تجارت و تخلیه اماکن مسکونی و تجاری با ما تماس بگیرید.
دعاوی کیفری
برای پیگیری کلیه دعاوی کیفری اعم از چک بلامحل كيفري، فروش مال غیر ، خیانت در امانت ، کلاهبرداری و ... با ما تماس بگیرید.
دعاوی حقوقی
برای پیگیری کلیه دعاوی حقوقی اعم از چک ، مطالبه خسارت ، سفته ، رسید ،دعاوي مالي ، ارث ، سهم الارث ، وصیت با ما تماس بگیرید.
دعاوی شهرداری ها
این موسسه کلیه دعاوی شهرداری ها مانند دریافت غرامت طرحهاي دولتي ، کمسیون ماده ۱۰۰ و غیره را نیز می پذیرد.
دعاوی دیوان عدالت
این موسسه دعاوی مرتبط با کمسیونهای ماده ۱۰۰شهرداری ها و غیره را در دیوان عدالت اداری می پذیرد.
907
مقالات حقوق جزایی
548
مقالات حقوق خانواده
965
مقالات حقوق خصوصی
آییننامه اجرایی نحوه ایجاد، اداره و نظارت بر بازداشتگاههای انتظامی
آییننامه اجرایی نحوه ایجاد، اداره و نظارت بر بازداشتگاههای انتظامی
شماره۱۰۰/۴۷۶۸۸/۹۰۰۰ ۸/۱۲/۱۳۹۱
جناب آقای سینجلی جاسبی
رئیس محترم هیأت مدیره و مدیرعامل روزنامه رسمی کشور
به پیوست تصویر آییننامه شماره ۱۰۰/۴۷۶۶۴/۹۰۰۰ مورخ ۸/۱۲/۱۳۹۱ ریاست محترم قوه قضائیه در خصوص نحوه ایجاد، اداره و نظارت بر بازداشتگاههای انتظامی جهت درج در روزنامه رسمی ارسال میگردد.
مدیرکل دبیرخانه قوه قضائیه ـ محسن محدث
شماره۱۰۰/۴۷۶۶۴/۹۰۰۰ ۸/۱۲/۱۳۹۱
آییننامه اجرایی نحوه ایجاد، اداره و نظارت بر بازداشتگاههای انتظامی
در اجرای ماده (۹) قانون تبدیل شورای سرپرستی زندانها به سازمان زندانها و اقدامات تأمینی و تربیتی کشور مصوب ۶/۱۱/۱۳۶۴ مجلس شورای اسلامی و به منظور تبیین نحوه ایجاد، اداره و نظارت بر بازداشتگاههای نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران و رعایت قوانین و مقررات به ویژه قانون احترام به آزادیهای مشروع و حفظ حقوق شهروندی مصوب ۱۵/۲/۱۳۸۳ آییننامه اجرایی نحوه ایجاد، اداره و نظارت بر بازداشتگاههای انتظامی به شرح ذیل مورد تصویب قرار میگیرد:
ماده۱ـ تعاریف واژگان مذکور در این آییننامه بشرح ذیل میباشد:
الف ـ سازمان ـ سازمان زندانها و اقدامات تأمینی و تربیتی کشور
ب ـ بازداشتگاه عمومی ـ محل نگهداری متهمانی است که با قرار کتبی مقامهای صلاحیتدار قضایی تا اتخاذ تصمیم نهایی به آنجا معرفی میشوند.
ج ـ بازداشتگاه انتظامی ـ بازداشتگاهی است که در اجرای وظایف ضابطین نیروی انتظامی برابر شرایط و مقـررات این آییننامه در اماکن در اختیار نیروی انتظامی ایجاد شده یا میگردد.
د ـ تحت نظرگاه ـ مکانی است که متهمان حسب مورد به دستور مقام قضایی یا در جرائم مشهود به موجب قانون براساس گزارش کتبی ضابطان و مقامات ذیصلاح قانونی تا تسلیم به مقام قضایی و حداکثر تا مدت ۲۴ ساعت در آن محل نگهداری میشوند.
ماده۲ـ ایجاد بازداشتگاههای انتظامی در هر استان موکول به درخواست فرماندهی انتظامی استان و تأیید ضرورت آن از سوی دادستان محل و موافقت مدیرکل زندانهای استان میباشد.
ماده۳ـ مدیرکل زندانهای استان پس از بازدید از محل معرفی شـده در صورت وجود شرایط و معیارهای لازم برای تأسیس بازداشتگاه نسبت به صدور مجوز اقدام خواهد نمود.
تبصره ـ مدیرکل زندانهای استان مکلف است فهرست بازداشتگاههای دارای مجوز قانونی را به رؤسای دادگستری و دادستانهای شهرستانهای تابعه استان اعلام نماید.
ماده۴ـ اداره بازداشتگاههای انتظامی به عهده سازمان است. پرسنل بازداشتگاههای مذکور توسط نیروی انتظامی تأمین و تحت امر مدیرکل زندانهای استان برابر این آییننامه و ضوابط عمومی آییننامه اجرایی سازمان در خصوص نحوه نگهداری متهمین انجام وظیفه خواهند نمود.
تبصره ـ رئیس و جانشین بازداشتگاه انتظامی پس از معرفی از سوی فرماندهی مربوط و احراز شرایط لازم با ابلاغ مدیرکل زندانهای استان منصوب خواهد شد.
ماده۵ ـ سازمان موظف است در جهت آموزش و راهنمایی مسئولین و کارکنان بازداشتگاههای انتظامی اهتمام لازم به عمل آورد.
ماده۶ ـ بازداشتگاههای انتظامی صرفاً محل نگهداری آن دسته از متهمینی است که بنا به دستور مقام قضایی برای انجام تحقیقات مقدماتی در اختیار ناجا قرار میگیرند.
تبصره ـ در شهرستانهای فاقد زندان و بازداشتگاه بنا به دستور مقام قضایی معرفی و نگهداری متهمین بازداشتی در غیر از موارد مذکور نیز در بازداشتگاه انتظامی مجاز خواهد بود.
ماده۷ـ پذیرش متهمین در بازداشتگاههای انتظامی صرفاً به موجب برگ قرار کتبی رسمی با مهر و امضاء مقام قضایی مربوطه که مجزا از دستور ارجاع انجام تحقیقات به ضابطین میباشد صورت خواهد گرفت. مقامات قضایی مکلفند در معرفی متهمین به بازداشتگاه نسبت به تعیین مدت نگهداری آنان تصریح نمایند.
تبصره ـ در پایان مهلت تعیین شده رئیس بازداشتگاه موظف است مراتب را به قاضی صادرکننده قرار منعکس و در صورت عدم تمدید مهلت نسبت به انتقال متهم به زندان اقدام نماید.
ماده۸ ـ رئیس بازداشتگاه انتظامی موظف است دفعات و ساعات هر گونه ورود و خروج متهم از بازداشتگاه، اعم از انجام تحقیقات و غیره را در دفاتر ثبت وقعات و پرونده بازداشتگاهی متهم قید نماید.
ماده ۹ـ نیروی انتظامی باید ترتیبی اتخاذ نماید که بازجویی از متهمین در محل جداگانه از بازداشتگاه انتظامی انجام گیرد. انجام تحقیقات و بازجویی در محل نگهداری متهمان ممنوع میباشد.
ماده۱۰ـ مسئولین بازداشتگاههای انتظامی موظفند آمار و فهرست اسامی متهمین وارده به بازداشتگاه را با مشخـصات کامل مندرج در برگ قرار و نیز سایر اقدامات مربوط به آنان از قبیل اعزام به بیمارستان، آزادی، انتقال به زندان یا بازداشتگاههای عمومی و یا موارد مشابه را به صورت روزانه و مطابق فرمهای ارسالی از سـوی سازمان در اسرع وقـت به واحد آمار و رایانـه اداره کل زندانهای استان ارسال نمایند.
تبصره ـ نیروی انتظامی با همکاری سازمان اقدامات لازم در جهت برقراری ارتباطات شبکهای به صورت برخط بیـن بازداشتگاههای انتظامی و اداره کل زندانهای استان بعمل آورند.
ماده۱۱ـ مسئولین بازداشتگاههای انتظامی موظفند هر گونه اتفاقات و حوادث داخل بازداشتگاه را بلافاصله به مدیرکل زندانهای استان اعلام دارند.
ماده۱۲ـ رئیس بازداشتگاه انتظامی موظف است هر گونه درخواست و یا تظلمخواهی متهمین را به دادستان یا قاضی رسیدگیکننده پرونده ارسال نماید.
ماده۱۳ـ مدیرکل زندانهای استان، معاونین و مسئولان واحدهای حفاظت و اطلاعات، بازرسی و قضایی اداره کل مذکور موظفند به صورت نوبهای و مستمر از بازداشتگاه انتظامی بازدید به عمل آورده و در جهت حسن اداره بازداشتگاههای مزبور، تدابیر لازم اتخاذ و در صورت مشاهده نواقص دستور مقتضی صادر نمایند.
ماده۱۴ـ رئیس سازمان و یا نماینده اعزامی از سوی وی، معاونین و مشاورین سازمان، مدیران کل حفاظت و اطلاعات، بازرسی و فرماندهی یگان حفاظت سازمان به منظور اطمینان از حسن جریان امور باید حسب مورد و ضرورت از بازداشتگاههای انتظامی سراسر کشور بازدید نمایند.
ماده۱۵ـ نیروی انتظامی به منظور انجام مراقبتهای الکترونیکی و پیشگیری از تخلفات و حوادث نسبت به نصب دوربینهای مداربسته در بازداشتگاههای انتظامی، اقدام خواهد نمود و با فراهم شدن ارتباطات فنی شبکهای، ادارات کل زندانها نیز باید با بهرهگیری از شبکه ارتباطگیری بر خط نسبت به اعمال نظارتهای الکترونیکی در بازداشتگاههای مزبور اقدام نمایند.
ماده۱۶ـ دادسـتانها و قضات ناظر زندان موظفند با انجام بازدیدهای نوبهای و نیز غیرمترقبه بر نحوه اداره بازداشتگاههای انتظامی و عملکرد ضابطین نظارت نمایند.
ماده۱۷ـ دادستانها و رؤسای حوزههای قضایی بخشها یا نمایندگان آنان موظفند بر تحت نظرگاههای کلانتریها و پاسگاهها و نحوه و مدت نگهداری افراد و رعایت حقوق شهروندی در این اماکن نظارت نمایند.
ماده۱۸ـ این آییننامه مشتمل بر ۱۸ ماده و ۵ تبصره در اجرای ماده (۹) قانون تبدیل شورای سرپرستی زندانها به سازمان زندانها و اقدامات تأمینی و تربیتی کشور مصوب ۱۳۶۴ در تاریخ ۷/۱۲/۱۳۹۱ به تصویب رئیس قوه قضاییه رسیده و از تاریخ یادشده لازمالاجرا است. همچنین کلیه آییننامهها، توافقنامهها و دستورالعملهای مغایر با این آییننامه ملغیالاثر میگردد.
موسسه حقوقی عدل فردوسی با قبول کلیه دعاوی دادگستری از جمله کیفری ، حقوقی ، خانواده ، امور شهرداری ها ، دیوان عدالت اداری ، ثبتی ، ملکی و سایر دعاوی دادگستری پذیرای هموطنان می باشد.