دادنامه شماره 580 هیأت عمومی دیوان عدالت اداری باموضوع چگونگی محاسبه و اخذ بهای خدمات مدیریت پسماند
تاریخ: 22/12/1390
کلاسه پرونده: 978/88
شماره دادنامه: 580
موضوع رأی: ابطال مصوبه یکصدو نود و دومین جلسه رسمی – علنی- فوق العاده شورای اسلامی شهر تهران مورخ 22/2/1388
شاکی: آقای حسن فرپور
بسم الله الرحمن الرحیم شماره دادنامه: 580 تاريخ دادنامه: 22/12/1390 کلاسه پرونده: 88/978 مرجع رسیدگی: هیأت عمومی دیوان عدالت اداری شاكي: آقای حسن فرپور موضوع شکایت و خواسته: ابطال مصوبه یکصدو نود و دومین جلسه رسمی – علنی- فوق العاده شورای اسلامی شهر تهران مورخ 22/2/1388 گردش کار: به موجب مصوبه یکصدو نود و دومین جلسه رسمی – علنی- فوق العاده شورای اسلامی شهر تهران تحت عنوان: ” چگونگی محاسبه و اخذ بهای خدمات مدیریت پسماند ” و به استناد مواد 7 و 8 قانون مدیریت پسماند مصوب 20/2/1388 مجلس شورای اسلامی و آیین نامه اجرایی مربوط مصوب 1/5/1384 هیأت وزیران و دستورالعمل نحوه تعیین بهای خدمات مدیریت پسماند عادی – شهری- ابلاغی به شماره 3/95225/3 مورخ 17/7/1385 وزیر کشور، شهرداری تهران مکلف شده است از ابتدای سال 1388 نسبت به وصول بهای خدمات مدیریت پسماندهای شهری از کلیه واحدهای مسکونی و غیر مسکونی بر اساس موارد مندرج در متن مصوبه اقدام و درآمد حاصله را صرف هزینه های مدیریت پسماند کند. شاکی به موجب دادخواست تقدیمی، مدعی شده است که مطابق ماده 55 قانون شهرداری، جمع آوری زباله از جمله وظایف شهرداری است در نتیجه عمل به وظیفه نباید به تحصیل درآمد برای شهرداری منتهی شود و اخذ مبلغ برای جمع آوری زباله مغایر حکم قانونگذار در ماده 55 قانون شهرداری و اصل 51 قانون اساسی است و با توجه به مراتب ابطال مصوبه یاد شده را خواستار شده است. رئیس شورای اسلامی شهر تهران، به موجب لایحه شماره 525/160-18/1/1389 توضیح داده است که: ” شاکی جهت اثبات ادعای خود به وظیفه شهرداری مبنی بر حمل زباله به شرح مندرج در بندهای ماده 55 قانون شهرداری استناد کرده است. همان گونه که مستحضرید حسب مندرجات تبصره 4 ذیل ماده 55 قانون مربوطه، شهرداری مکلف است محلهای مخصوصی برای تخلیه زباله ها تعیین و به اطلاع عموم برساند. بر مبنای مندرجات ذیل این تبصره « محلهای تخلیه زباله باید خارج از محدوده شهر تعیین شود». بنابراین، حمل زباله از درب منزل تا محل تخلیه زباله که باید خارج از محدوده شهر باشد تکلیف قانونی شهرداری نیست و تبعاً می تواند بابت حمل آن، هزینه ارائه خدمات دریافت نماید. پس از تصویب قانون مدیریت پسماند توسط مجلس شورای اسلامی در تاریخ 20/2/1383 و تصویب آیین نامه اجرایی مربوطه توسط هیأت وزیران در تاریخ 1/5/1384 و ابلاغ دستورالعمل نحوه تعیین بهای خدمات توسط وزیر کشور به شماره 3/95225/3-17/7/1385، مصوبه « چگونگی محاسبه و اخذ بهای خدمات مدیریت پسماند» توسط شورای اسلامی شهر تهران تصویب که طی نامه 6235/898/160 مورخ 19/4/1386 به شهرداری تهران ابلاغ شد. همان گونه که ملاحظه می فرمایید، مصوبه مورد اعتراض بر مبنای قانون تهیه و تنظیم شده است. با توجه به مراتب معروضه، رد شکایت موضوع دادخواست تقدیمی مورد استدعاست. ” هیأت عمومی دیوان عدالت اداری در تاریخ یاد شده با حضور رؤسا، مستشاران و دادرسان علیالبدل شعب دیوان تشکیل شد. پس از بحث و بررسی، با اکثریت آراء به شرح آينده به صدور رأی مبادرت میکند. رأی هیأت عمومی مطابق ماده 7 قانون مدیریت پسماندها مصوب 20/2/1383، مدیریت اجرایی کلیه پسماندها غیر از صنعتی و ویژه در شهرها به عهده شهرداریها است و بر اساس ماده 8 قانون مذکور، مدیریت اجرایی می تواند هزینههای مدیریت پسماند را از تولید کننده پسماند با تعرفه ای که طبق دستورالعمل وزارت کشور توسط شوراهای اسلامی بر حسب نوع پسماند تعیین می شود دریافت کند و فقط صرف هزینه های مدیریت پسماند نماید. نظر به این که دستورالعمل نحوه تعیین بهای خدمات مدیریت پسماند (شهری) در سال 1385 توسط وزارت کشور تدوین و ابلاغ شده است و مصوبه یکصدو نودمین جلسه رسمی- علنی- فوق العاده شورای اسلامی شهر تهران (دوره سوم) به تاریخ 22/2/1388 با موضوع « چگونگی محاسبه و اخذ بهای خدمات مدیریت پسماند» در راستای قانون یاد شده و دستورالعمل مذکور وزارت کشور به تصویب شورای اسلامی شهر تهران رسیده است، با قانون مغایرت ندارد و خارج از حدود اختیارات شورای اسلامی شهر تهران نمی باشد و قابل ابطال تشخیص داده نمی شود./
ريیس هیأت عمومی دیوان عدالت اداری محمدجعفر منتظری منبع:http://www.divan-edalat.ir/show.php?page=ahoshow&id=8944
برچسب ها:پسماند, دادنامه شماره 580 هیأت عمومی دیوان عدالت اداری, دیوان عدالت اداری, مدیریت پسماند