Warning: session_start(): open(/opt/alt/php74/var/lib/php/session/sess_29735e55b5cb5c5aaab79d43b0a5cd61, O_RDWR) failed: Disk quota exceeded (122) in /home/doseir/domains/ferdose.ir/public_html/wp-content/themes/differ_parmis/warp/systems/wordpress/src/Warp/Wordpress/Helper/SystemHelper.php on line 489

Warning: session_start(): Failed to read session data: files (path: /opt/alt/php74/var/lib/php/session) in /home/doseir/domains/ferdose.ir/public_html/wp-content/themes/differ_parmis/warp/systems/wordpress/src/Warp/Wordpress/Helper/SystemHelper.php on line 489
دادنامه شماره 816 الی 836 هیأت عمومی دیوان عدالت اداری در خصوص وضع عوارض » موسسه حقوقی عدل فردوسی
Law

موسسه حقوقی عدل فردوسی به شماره ثبتی ۲۷۷۹۴

پیگیری کلیه دعاوی خود را با اطمینان به ما بسپارید.

دعاوی خانواده

کلیه دعاوی حقوقی خانوادگی اعم از مطالبه مهریه ، حضانت فرزند ، تمکین و طلاق را به ما بسپارید.

دعاوی ملکی

برای پیگیری دعاوی ملکی اعم از سرقفلی ، حق کسب ، پیشه ، تجارت و تخلیه اماکن مسکونی و تجاری با ما تماس بگیرید.

دعاوی کیفری

برای پیگیری کلیه دعاوی کیفری اعم از چک بلامحل كيفري، فروش مال غیر ، خیانت در امانت ، کلاهبرداری و ... با ما تماس بگیرید.

دعاوی حقوقی

برای پیگیری کلیه دعاوی حقوقی اعم از چک ، مطالبه خسارت ، سفته ، رسید ،دعاوي مالي ، ارث ، سهم الارث ، وصیت با ما تماس بگیرید.

دعاوی شهرداری ها

این موسسه کلیه دعاوی شهرداری ها مانند دریافت غرامت طرح‌هاي دولتي ، کمسیون ماده ۱۰۰ و غیره را نیز می پذیرد.

دعاوی دیوان عدالت

این موسسه دعاوی مرتبط با کمسیونهای ماده ۱۰۰شهرداری ها و غیره را در دیوان عدالت اداری می پذیرد.

907

مقالات حقوق جزایی

548

مقالات حقوق خانواده

965

مقالات حقوق خصوصی

دادنامه شماره 816 الی 836 هیأت عمومی دیوان عدالت اداری در خصوص وضع عوارض

تاریخ: 31 شهریور 1394

کلاسه پرونده: 92/649، 92/648، 92/606، 92/558، 92/523، 92/422، 92/391، 92/390-90/1071 93/659، 93/612، 93/196، 93/169، 93/168، 93/167، 93/165، 93/145- 92/991، 92/930، 92/909 شماره دادنامه: 816 الی 836 موضوع رأی: ابطال مصوبات تعدادی از شوراهای اسلامی شهرهای کشور در خصوص وضع عوارض شاکی: بانکهای ملی و تجارت و کشاورزی و صادرات و توسعه تعاون و رفاه کارگران و قرض الحسنه مهر ایران بسم الله الرحمن الرحیم مرجع رسیدگی: هیأت عمومی دیوان عدالت اداری گردش کار: شکات به موجب دادخواستهای جداگانه ای ابطال بخشی از مصوبات شوراهای اسلامی شهرهای ذیل را در قسمت وضع عوارض کسب و پیشه مشاغل از بانکها، عوارض سالیانه، عوارض ماهانه، عوارض افتتاح و بهای خدمات برای بانکها و عابر بانکها درخواست کرده اند که مشخصات پرونده ها، شکات، شوراهای اسلامی و مشخصات مصوبه مورد شکایت به شرح فوق است: ردیف    کلاسه پرونده    نام شاکی    طرف شکایت    موضوع شکایت 1    93/165    بانک ملی ایران    شورای اسلامی شهر ملایر    ابطال بند 46 کد 0301099 تعرفه عوارض محلی سال 92 در خصوص عوارض نصب و سالیانه عابر بانک 2    92/606    بانک قرض الحسنه مهر ایران استان همدان    شورای اسلامی شهر ملایر    ابطال ماده 21 تعرفه عوارض محلی سال 1390 وماده 30و31 تعرفه عوارض محلی سال 1391 در خصوص عوارضحق افتتاح وسالیانه ونصب و سالیانهعابر بانک 3    92/991    بانک تجارت مدیریت شعب استان یزد    شورای اسلامی شهر ابرکوه    ابطالتعرفه عوارض محلی سال 1390 در خصوص بهای خدمات خود پرداز و تعرفه عوارض سال 1391 در خصوص عوارض پارکینگموقت بانکها و تعرفه عوارض سال 1392 در خصوص بهای خدمات بانکها 4    93/612    بانک کشاورزی    شورای اسلامی شهر ابرکوه    ابطال بند 51 مصوبه مورخه15/11/82درخصوص عوارض سالیانه – بند 4 مصوبه مورخ2/11/89در خصوص بهای خدمات خودپرداز –بند 1 مصوبه مورخ6/11/90 در خصوص عوارض پارکینگ موقت بانکها 5    90/1071    بانک ملی ایران    شورای اسلامی شهر لالجین-استان همدان    ابطال بند31 تعرفه عوارض محلیسال 1390 در خصوص عوارض سالیانه بانکها 6    93/659    بانک ملی ایران    شورای اسلامی شهربهار-استان همدان    ابطال بند 24 تعرفهعوارض محلی سال 1391 در خصوص عوارض و بهای خدمات افتتاح سالیانه بانکها ردیف    کلاسه پرونده    نام شاکی    طرف شکایت    موضوع شکایت 7    93/196    بانک توسعه تعاون    شورای اسلامی شهر شاهین شهر    ابطال ردیف 18 تعرفه عوارض محلی سال 1391 به شماره2603 در خصوص عوارض محل فعالیت فعالان اقتصادی غیر مشمول قانون نظام صنفی 8    93/145    بانک توسعه تعاون شعب استان اصفهان    شورای اسلامی شهر شهرضا    ابطال تعرفه شماره 2040 از تعرفه عوارض محلیسال 1391 در خصوص عوارض محل فعالیت فعالان اقتصادی غیر مشمول قانون نظام صنفی 9    93/167    بانک ملی ایران    شورای اسلامی شهر ملایر    ابطال بند 45 کد 0301099تعرفه عوارض محلی سال 1392 در خصوص عوارض حق افتتاح و سالیانه بانکها 10    92/558    بانک صادرات استان همدان    شورای اسلامی شهر همدان    ابطالتعرفه عوارض سالهای 82 الی 91 در قسمت وضع عوارض سالیانه کسب و پیشه بانکها 11    92/648    بانک صنعت ومعدن استان همدان    شورای اسلامی شهر همدان    ابطال تعرفه عوارض محلی سال 1385 در قسمت تعیین عوارض سالیانه کسب و پیشه 12    92/523    بانک صادرات استانلرستان    شورای اسلامی شهرخرم آباد    ابطال ماده 50تعرفه عوارض محلی سال 1389 در خصوص عوارض کسب از بانکها 13    93/169    بانک ملی ایران    شورای اسلامی شهر سی سخت استان کهگیلویه و بویر احمد    ابطال بند 3 ماده 62 تعرفه عوارض محلی سال1390 در خصوص عوارض بهای خدمات شهری 14    93/168    بانک ملی ایران    شورای اسلامی شهر سی سخت استان کهگیلویه و بویر احمد    ابطال ماده 54تعرفه عوارض محلی سال 1390 در خصوصوضع عوارض بر عابر بانکها 15    92/909    بانک ملی ایران    شورای اسلامی شهر همدان    ابطال تبصره 1و3 ماده 35 کد 0104003 تعرفه عوارض محلی سال 1392در خصوص عوارض کسب و پیشه 16    92/564    بانک رفاه کارگران    شورای اسلامی شهرلامرد استان همدان    بند 4 از قسمت (ز ) و بند 4 از قسمت ( ر ) و بند 4/14 از مصوب شماره210 مورخ 1/11/90در خصوص بهای خدمات بانکی و بیمه ای بانکهای خصوصی 17    92/649    بانک رفاه کارگران    شورای اسلامی شهر استهباناستان فارس    ابطال بند 9 مصوبه شماره 538-13/10/91در خصوصعوارض سهم خدمات بانکها 18    92/391    بانک ملی ایران    شورای اسلامی شهر ملایر استان همدان    ابطال تبصره 1و2 ماده 30تعرفه عوارض محلی سال 1392 در خصوص عوارض حق افتتاح وسالیانهبانکها 19    92/422    بانک رفاه کارگران    شورای اسلامی شهر لارستان استان فارس    ابطالتعرفه عوارض محلی بهشماره 1209- 18/10/1391 در خصوص عوارض و بهای خدمات بانکها 20    92/930    بانک ملی ایران    شورای اسلامی شهر بهاراستان همدان    ابطال بند 24 کد0024تعرفه عوارض محلیسال 1392 در خصوص عوارض و بهای خدمات افتتاح سالیانه بانکها 21    92/390    بانک ملی ایران    شورای اسلامی شهر دمق استانهمدان    ابطال بند 25تعرفه عوارض محلی سال 1392 در خصوص عوارض و بهای خدمات افتتاح سالیانه بانکها شکات به دلایل زیر خواهان ابطال مصوبات مذکور شده اند: ” 1- به موجب اصل 44 قانون اساسی بانکها دولتی هستند و مطابق اصل 51 قانون اساسی هیچ نوع مالیاتی وضعنمی شود مگر به موجب قانون لذا طبق بند ب ماده 30 قانون نحوه وصول برخی از درآمدهای دولت و مصرف آن در موارد معین مصوب سال 1373 وضع عوارض برای موسسات دولتی از جمله بانکها منوط به تصویب شورای اقتصاد است و شورای اسلامی شهرها بدون مجوز شورای اقتصاد مجاز به تصویب عوارض برای بانکهای دولتی نیست. 2- طبق ماده 2 قانون نظام صنفی مصوب سال 1382 فرد صنفی هر شخص حقیقی یا حقوقی است که در یکی از فعالیتهای صنفی اعم از تولید، تبدیل، خرید، فروش، توزیع خدمات و خدمات فنی سرمایه گذاری کند و به عنوان پیشه ور و صاحب حرفه و شغل آزاد، خواه به شخصه یا با مباشرت دیگران محل کسبی دایر یا وسیله کسبی فراهم آورد و طبق ماده 3 واحد صنفی هر واحد اقتصادی که فعالیت آن در محل ثابت یا وسیله سیار باشد و توسط فرد یا افراد صنفی با اخذ پروانه کسب دایر شده باشد واحد صنفی شناخته می شود. لذا با توجه به تعریف فرد صنفی بانکها پیشه ور و صاحب حرفه نبوده بلکه مطابق بند الف ماده 31 قانون پولی و بانکی کشور شرکت سهامی عام هستند و سرمایه بانکهای دولتی متعلق به دولت بوده و بر اساس لایحه قانونی اداره امور بانکها مصوب سال 1358 و سایر مقررات مربوط اداره می شوند، بنابراین اطلاق صنف بر بانکها و مطالبه عوارض حق کسب و پیشه مشاغل برخلاف قوانین و مقررات مذکور است. 3- فعالیت بانکها و شعب مختلف آنها و قرض الحسنه های سراسری مثل (صندوق قرض الحسنه بسیجیان) در امور بانکی و پولی در نقاط مختلف کشور گسترده است و فعالیت آنها ملی است نه محلی در حالی که طبق تبصره 1 ماده 5 قانون اصلاح موادی از قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و چگونگی وصول و برقراری عوارض و سایر وجوه از تولیدکنندگان کالا، ارائه دهندگان خدمات وکالاهای وارداتی مصوب سال 1381و تبصره 1 ماده 50 قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب سال 1387 شوراهای اسلامی تنها اختیار وضع عوارض محلی را دارند. 4- آراء هیأت عمومی دیوان عدالت اداری از جمله آراء 334-30/4/1388، 2-16/1/1389و 724 الی 759-11/10/1391 این گونه مصوبات را خلاف قانون و خارج از حدود اختیارات شورای اسلامی در وضع عوارض تشخیص داده و آنها را ابطال کرده است. ” شوراهای اسلامی شهرهای مذکور در پاسخ به شکایت بانکهای دولتی و خصوصی و قرض الحسنه ها توضیحداده اند: ” 1- آنچه به موجب بند ب ماده 30 قانون وصول برخی از درآمدهای دولت و مصرف آن در موارد معین مصوب 1373 مشمول مقررات مالی و پولی می شود و باید با تصویب شورای اقتصاد باشد عملکرد پولی و مالی بانکهاست و ارتباطی به وضع عوارض به ساختمان و محل استقرار بانک ندارد. 2- هر چند فعالیت بانکها سراسری و ملی است لکن شوراهای اسلامی نسبت به فعالیت بانکها و درآمدهای آنها ادعایی نداشته و عوارضی در این خصوص تصویب نکرده اند. 3- عوارض کسب و پیشه، افتتاح عوارض، سالیانه یا ماهانه یکی از عوارض محلی است که واحدهای تجاری بایستی بابت خدماتی که خود و مشتریانشان از شهرداری می گیرند و هزینه هایی که بر شهر تحمیل می کنند مثل: احداث خیابان، پارک، فضای سبز و غیره بایستی بپردازند و به موجب تبصره 1 ماده 3 قانون تجارت فعالیت بانکها از مصادیق واحدهای تجاری است. 4- طبق تعرفه تنفیذی سال 1366 آیت الله موسوی اردبیلی به عنوان نماینده ولی فقیه و رئیس دیوان عالی کشور بانکها از سال 1366 موظف به پرداخت عوارض به ماخذ یک درصد سود خود به شهرداریها شده اند و ریاست جمهوری در اجرای ماده 35 بند 1 قانون تشکیلات و وظایف شوراهای اسلامی مصوب سال 1362 اخذ عوارض سالیانه از کلیه مشمولان قانون نظام صنفی و قوانین خاص و صاحبان حرفه، پیشه و مشاغل را تنفیذ کرده است. بانکها از جمله موارد خاص بوده که در تعرفه تنفیذی شماره 23137/341- 5/2/1366 وزارت کشور ابلاغ شده است. 5- شوراهای اسلامی طبق بند 16 ماده 71 قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی و انتخاب شهرداران مصوب سال 1375 و اصلاحیه های بعدی و تبصره 1 ماده 5 قانون اصلاح موادی از قانون برنامه سوم توسعه موسوم به تجمیع عوارض مصوب سال 1381 و تبصره 1 ماده 50 قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب سال 1387، تصویب لوایح و برقراری یا لغو عوارض شهر و همچنین تغییر نوع و میزان با در نظر گرفتن سیاست عمومی دولت که از سویوزارت کشور اعلام می شود، دارند و سیاست عمومی اعلام از سوی وزارت کشور همان تعرفه تنفیذی است و بر این اساس تمامی مصوبات شوراهای اسلامی شهر از سوی فرمانداران در اجرای ماده 80 قانون تشکیلات، وظایف و انتخاب شوراهای اسلامی و انتخاب شهرداران و اصلاحیه های بعدی تایید و تنفیذ شده و برای اجرا به شهرداران و شوراهای اسلامی ابلاغ شده است. 6- هیأت عمومی دیوان عدالت اداری طبق دادنامه شماره 113- 29/2/1387 با استدلال به این که در نظر به تبصره 1 ماده 5 قانون اصلاح موادی از برنامه سوم توسعه موسوم به تجمیع عوارض مصوب سال 1381 در باب جواز عوارض محلی جدید و افزایش نرخ عوارض محلی با رعایت مقررات مربوط و عنایت به بند 16 ماده 71 قانون تشکیلات، وظایف و انتخاب شوراهای اسلامی و انتخاب شهرداران مصوب سال 1375 مصوبه شماره 6741-12/11/1383 شورای اسلامی شهر مشهد مبنی بر برقراری عوارض کسب و پیشه مشاغل از بانکهای دولتی، خصوصی، موسسات مالی و اعتباری و قرض الحسنه ها مغایرتی با قانون ندارد» وضع عوارض نسبت به بانکهای دولتی، خصوصی و قرض الحسنه ها را مطابق قانون ارزیابی و ابطال نکرده است. 7- مطابق بند ج ماده 174 قانون برنامه پنجم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران مصوب سال 1390 اخذ عوارض خدمات تجویز شده است و در رأی شماره 219-26/4/1391 هیأت عمومی دیوان عدالت اداری و رد شکایتها را تقاضا کرده اند. برقر اری عوارض تحت عنوان بهای خدمات از بانکها و قرض الحسنه ها به صراحت اعلام شده است منع قانونی ندارد و رد شکایتها را تقاضا کرده اند. ” هیأت عمومی دیوان عدالت اداری در تاریخ 31/6/1394 با حضور رئیس و معاونین دیوان عدالت اداری و رؤسا و مستشاران و دادرسان شعب دیوان تشکیل شد و پس از بحث و بررسی با اکثریت آراء به شرح زیر به صدور رأی مبادرت کرده است. « رأی هيأت عمومي » مطابق بند 16 ماده 76 قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران مصوب سال 1375، تصویب لوایح، برقراری یا لغو عوارض شهر و همچنین تغییر نوع و میزان آن از جمله وظایف شوراهای اسلامی شهرها است و حکم مقرر در تبصره ماده 50 قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب سال 1387 دلالت بر آن دارد که شوراهای اسلامی شهر صرفاً برای تصویب عوارض محلی صلاحیت دارند. با عنایت به مقررات فوق الذکر و این که حوزه فعالیت بانکها غیر محلی و کشوری است، مصوبات شوراهای اسلامی شهرها به شرح مندرج در گردش کار، خلاف قانون و خارج از حدود اختیارات شوراهای اسلامی تشخیص و به استناد بند 1 ماده 12 و ماده 88 قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری مصوب سال 1392 ابطال می شود./ محمدجعفر منتظری رئیس هیأت عمومی دیوان عدالت اداری http://www.divan-edalat.ir/show.php?page=ahoshow&id=9806

برچسب ها:, ,

حل مشکلات

موسسه حقوقی عدل فردوسی با بهره گیری از مجرب ترین وکلای پایه یک دادگستری سعی در حل مشکلات حقوقی شما دارد.

تماس با ما

ارتباط با ما

شما میتوانید برای حل کلیه مشکلات حقوقی خود با موسسه حقوقی عدل فردوسی تماس حاصل فرمایید.

تماس با ما

کمک به شما

شما می توانید برای حل کلیه دعاوی حقوقی خود اعم از کیفری ، جزایی ، خانوادگی و.. از وکلای موسسه حقوقی عدل فردوسی استفاده فرمایید.

تماس با ما

بانک جامع مقالات

مقالات موسسه حقوقی عدل فردوسی با بهره گیری از بانکی بالغ بر ۳۰۰۰ مقاله ی حقوقی در اختیار شما می باشد.

تماس با ما